Mulla oli viisauden hampaan poisto viikko sitten. Se ei ollu tällä kertaa mikään helppo operaatio, ja nyt vielä viikon jälkeen kärsin kivusta. Lisäksi mulle näyttää tulevan mustelma tuohon leuan kohdalle. Great.

Kipu sai mut muistelemaan menneitä lääkärikäyntejä Leicesterissa... Aloitan eka hienostoklinikkakäynnistä.  

Tapaus Lääkärikäynnit

Muistatte varmaan, kun kirjoitin kamalasta yskästäni ennen Irlannin matkaa. En saanut yliopiston terveydenhuollosta aikaa, ja vastaanottotäti oli kamala. Tuolloin Celine pakotti minut soittamaan yksityiselle lääkärille. Niinhän minä sitten tein - tosin tilanteessa, jolloin olin hermostunut, hämmentynyt, ahdistunut ja äärimmäisen kiukkunen. Puheluuni vastasi ymmärtäväiseltä kuulostava täti. Hän kysyi Visan numeroa, jotakin maksua varten, mutta minä en löytänyt lompakkoani mistään. Supisin Celinelle jotain, kun pengoimme laukkuani ja taisi multa pari ärräpäätäkin päästä... Noloa. Sain samaksi illaksi ajan klinikalta, jonka vastaanottoaulan sisustuksesta pystyi jo päättelemään, ettei sitä oltu tarkoitettu tavallisten tallaajien köhille - tai ainakaan huonoa kieltä käyttäville vaihto-opiskelijoille. Brittiläinen luokkayhteiskunta tuli todelliseksi. Viidentoistaminuutin mittainen lääkärikäynti maksoi yli 200 euroa. Lääkärisetä ei löytänyt köhään mitään sen kummempaa selitystä, mutta hän antoi mulle kuitenkin antibiottireseptin, todennäköisesti siksi, ettei tuo 200 euron maksu tuntuisi turhalta... Tosin hän sanoi, ettei itse kyllä lähtisi tässä vaiheessa ottamaan antibiootteja, vaan säästäisi reseptin johonkin toiseen kertaan. Mutta minähän popsin antibiootit... Nyt myöhemmin mulle on selvinnyt, että mun jatkuvan sairastelun syynä oli todennäköisesti Mary Geen kämppä ja home.

En selvinnyt hammaslääkärittä vaihdon aikana. Hitsin lohkeavat hampaat!

Intilainen hammaslääkärisetä oli pelottava. Hän huomasi varmasti, että pelkään hampilääkäreitä yli kaiken. Hän oli virallisen käskevä (Leave your bag here!!) ja puhui oudolla aksentilla. Käännyin aina miss hammashoitajan puoleen, kun en ymmärtänyt doctor hampilääkäriä. Miss hammashoitaja selitti mulle sitten tilanteen uudelleen ymmärrettävämmällä enkulla. Jos ootte nähneet Disney elokuvan Bernand ja Bianca, jossa albatross joutuu lääkäriklinikalle, niin mulla oli tuolla hampilääkärissä just samanlainen fiilis kuin sillä albatrossi-raukalla siinä leffassa. Toisaalta oli helpompi olla hammaslääkärissä, jossa ei täysin ymmärtäny, mitä pelottavat valkotakkiset puhuivat. Suomessa mulla on tapana tehdä omia todellisuutta kamalampia tulkintoja hampilääkäreiden käyttämästä oudosta hampilääkärislangista. Tosin nyt vieras kieli aiheutti mulle vaikeuksia selittää oma ongelmani. Kuinka englanniksi kerrotaan esimerkiksi hampaan lohkeamisesti? My tooth broke kenties? Entä mikä on sitten hammaspaikka? Toothplace? (myöhemmin selvisi, että se on filling)

Nähdessäni hampulini doctor hampilääkäri alkoi selittämään jotain wisdom teetheista, jonka osasin onnekseni kääntää suomeksi. Tosin se olikin sitten ainoa asia, jonka ymmärsin. Käännyin heti miss hampihoitajan puoleen ja hän näyttikin minulle kalvolta jotakin röntgenkuvaa jonkun tyypin leukaperistä, joissa wisdom tooth kasvaa kohti poskea. Sain Ahaa-elämyksen; omassa purukalustossa oli siis käynnissä samanlainen tilanne. Ravistelin kuitenkin hätäisesti päätäni ja sanoin pari kertaa: In Finland, I'll go to the doctor in FINLAND (not here, please, ajattelin...)

Lohjennut hammas - ja vain ja ainoastaan lohjennut hammas - saatiin onneksi korjattua, ja minun ei tarvinnut nähdä doctor hampilääkäriä enää toista kertaa. Huh. Nyt tosin kaikki neljä viisauden hammasta on revitty täällä koto-Suomessa. Ei sekään mikään miellyttävä kokemus ollut...