Mä lähden varmaankin Hong Kongiin kevätlukukaudeksi 2009.

Oulussa on hankala opiskella sellaista maantiedettä, joka mua oikeesti kiinnostaa. Mä teen esimerkiksi nyt mun kandin työtä semmoisesta aiheesta kuin alueelliset identiteetit ja imagot. Ihan näppärä ja hyödyllinen aihe siis, josta vois jatkaa vaikka graduun (tai jopa väikkäriiin) asti - mutta - ei se oo mun juttu. Ja jos joku aihe ei oikeesti kiinnosta, niin sitten siitä muuttuu pakkopullaa, joka ei hyödytä enää ketään tai mitään. Niimpä olin jos syksyllä päättänyt, että yritän joko päästä Helsinkiin joo-opintojen kautta opiskelemaan kehitysmaatutkimusta tai sitten lähden ulkomaille uudestaan.

Joululomalla syntyi ajatus Hong Kongista. Surffasin illalla netissä, ja mietin, että minkähänlaista olisi asua siellä. Tammikuussa sinne aukesi sitten Oulun yliopiston kautta haku. Paperisota alkoi, joka oli muuten paljon vaativampi kuin Erasmus -vaihtoon haettaessa. Leicesteriin hakiessani suunnilleen riitti, että sanoi "haluan sinne" ja että "haluan suorittaa nämä kurssit". Piste. Nyt taas täytyi opintosuunnitelman lisäksi tehdä motivaatiokirje, hakea kielitodistus, osallistua ryhmähaastatteluun ynnä muuta pientä mukavaa.

Eilinen oli kuitenkin hyvä päivä! Eilen selvisi, että mut on valittu! Oli seminaarityön deadline -päivä, ja olin ATK-luokassa tekemässä vielä viimetingassa seminaarityöhön loppupohdintaa, kun päätin katsoa mailit. Loppupohdinnat jäi kyllä siinä vaiheessa vaihtotulosten selvitessä kakkoseksi  (ja työstä tulikin ihan kamala), mutta tällä hetkellä mua ei oikeestaan haittaa ollenkaan. Imagot ja identiteetit jää nyt muiden tutkittavaksi ja mä lähden Hong Kongiin!

Toisaalta hongkongilainen yliopisto voi vielä sanoa mulle "ei me sua haluta", mutta Oulun yliopiston puolesta tarinani saa jatkoa vajaan vuoden päästä. Seuratkaa siis blogia. Tosin enköhän sitten perusta uuden sivuston yksinkertaisesti nimellä "Hongkongissa". Vai pitäiskö sillekin keksiä joku kutsumanimi "enkuissa" -otsikon tapaan... hmmm... Jätetään mietinnän alle...

Viikonloppuja! Hyviä semmoisia!